Uit een wereldwijd onderzoek, gepubliceerd in 2024, blijkt dat een groot deel van de bevolking tekorten heeft aan verschillende essentiële micronutriënten.
Een grote studie die in augustus 2024 werd gepubliceerd in het tijdschrift The Lancet Global Health gebruikte databases die door 31 landen waren verstrekt om de theoretische behoeften en de werkelijke voedingsinname van mensen in 185 landen over de hele wereld te vergelijken (1). De proefpersonen werden verdeeld in verschillende subgroepen op basis van geslacht en leeftijd (intervallen van 5 jaar tussen 0 en 80 jaar, plus een categorie "80 jaar en ouder"). De onderzoekers richtten zich op 15 essentiële vitamines, mineralen en sporenelementen die bepalend zijn voor de fysieke en mentale fitheid: vitamine A, B1 (thiamine), B2 (riboflavine), B3 (niacine), B6, B9 (folaat), B12, C en E, evenals calcium, ijzer, jodium, magnesium, selenium en zink.
De conclusies zijn op zijn zachtst gezegd zorgwekkend. Op basis van strikt genomen voedingsinname (exclusief supplementen en verrijkte producten) schatten de onderzoekers dat 68% van de wereldbevolking niet genoeg jodium, 66% vitamine E en 66% calcium binnenkrijgt, dat wil zeggen meer dan 5 miljard mensen. Hetzelfde geldt voor ijzer, dat 65% van de bevolking in onvoldoende hoeveelheden binnenkrijgt, evenals vitamine B2 (55%), B9 (54%) en C (53%).
Voor hetzelfde land en dezelfde leeftijdsgroep zijn er duidelijke genderverschillen: meer vrouwen dan mannen hebben een onvoldoende inname van jodium, ijzer, selenium en vitamine B12; omgekeerd hebben mannen vaker een onvoldoende inname van magnesium, zink, vitamine A, B1, B3, B6 en C.
Er zijn ook trends die specifiek zijn voor bepaalde regio's in de wereld en die verband houden met culturele en economische factoren. Calciumtekorten zijn bijvoorbeeld meer uitgesproken in Zuid- en Oost-Aziatische landen en in Afrika bezuiden de Sahara, waar zuivelproducten van oudsher niet of nauwelijks in het dieet voorkomen. Ondanks de gemakkelijkere toegang tot kwaliteitsvoeding lijken de westerse landen niet gespaard te blijven, als gevolg van de overgang naar een meer bewerkt en verarmd 'modern' dieet. Met name in Europa en Centraal-Azië voldoen 15-plussers over het algemeen niet aan de theoretische behoefte aan vitamine E.
De toename van voedingstekorten over de hele wereld houdt rechtstreeks verband met de kwaliteit van onze voeding. Het is moeilijk, zo niet onmogelijk, om de aanbevolen dagelijkse inname van micronutriënten te bereiken met maaltijden die onevenwichtig en onvoldoende gevarieerd zijn of voornamelijk bestaan uit voedingsmiddelen met een lage voedingswaarde (kant-en-klaarmaaltijden, snoep, frisdranken, enz.).
Als we in onze theoretische behoeften willen voorzien, moeten we een gevarieerde voeding kiezen, met voorrang voor basisingrediënten (fruit, groenten, volkoren granen, peulvruchten, gevogelte, vis, noten, enz.) om te profiteren van een zo breed mogelijk scala aan vitaminen, mineralen en spoorelementen (2).
Het is echter een grote uitdaging om dit ideaal te bereiken, gezien de ongelijke toegang tot voedsel over de hele wereld en onze huidige levensstijl, die onze eetgewoonten ingrijpend heeft veranderd: gebrek aan tijd om te koken, chronische stress die leidt tot minder gezonde keuzes, de overvloed aan ultraverwerkte voedingsmiddelen in de supermarkten (3-4), enz.
Zoals hierboven vermeld, is het voorkomen van tekorten aan micronutriënten intrinsiek afhankelijk van de beschikbaarheid van voedingsmiddelen van hoge voedingskwaliteit. Voor wie dat kan, is het dus raadzaam om dagelijks zoveel mogelijk een evenwichtige voeding te volgen, waarbij alle grote voedingsfamilies aan bod komen en de inhoud van het bord zoveel mogelijk gediversifieerd wordt.
Ook hier kunnen voedingssupplementen, als de omstandigheden goed zijn, essentiële vitamines, mineralen en/of sporenelementen aanvullen die nog onvoldoende zijn. Gezien de resultaten die in het Westen zijn waargenomen, zou een gerichte monosupplementatie met vitamine E (die de cellen helpt beschermen tegen oxidatieve stress) van enig belang zijn (5).
Ontdek Natural E 400, een natuurlijke en krachtige vorm van vitamine E (D-alfa tocoferol).
IJzer lijkt ook te ontbreken in het dieet van menstruerende vrouwen in Europa en Centraal-Azië (6).
Iron Bisglycinate is gebaseerd op een vorm van ijzer die biologisch beschikbaar is en zeer goed wordt verdragen door de spijsvertering.
Multivitaminesupplementen, die een breder spectrum van micronutriënten in één formule combineren, zijn nog steeds de beste optie voor wie zijn inname eenvoudig en effectief wil maximaliseren door in zijn totale dagelijkse behoefte te voorzien.
Daily 3® bevat 45 uitzonderlijke voedingsstoffen, waaronder 16 vitaminen en 9 mineralen in natuurlijke, actieve vormen.
Met 32 voedingsstoffen is Daily 2® gebaseerd op een mechanisme voor langdurige afgifte, dat meer in lijn ligt met natuurlijke fysiologische processen en de hele dag door een continue aanvoer van micronutriënten biedt.
Daily 6® is een 'verrijkte' versie van Daily3® en combineert 54 natuurlijke ingrediënten, waaronder uitzonderlijke moleculen die niet voorkomen in standaardsupplementen (resveratrol, groene thee-extract, PQQ, enz.).
Referenties
Trefwoorden
U dient ingelogd te zijn op uw account om een opmerking te kunnen plaatsen
Dit artikel is nog niet beoordeeld. Laat als eerste uw beoordeling achter
9 Dagen
Zoals altijd: prima documentatie, makkelijke website én betaling, supersnelle levering ... DANK U!
Yvan Grosjean
12 Dagen
Supersmart is snel, communicatief over verzendingen heeft goed hoogwaardige producten. Is ook vernieuwend
Herman Lindeman
12 Dagen
Goeie communicatie en vriendelijke klantenservice!!
Studio LCP / Louis Bertholet
21 Dagen
Eerlijk en betrouwbaar en bereikbaarheid. lang jaren cliënt.
Nora
22 Dagen
Ik ga ervan ui tdat de producten goed doordacht zijn aangemaakt. Het effect ervan kan men in feite slechts op middel- en lange termijn beoordelen. Ik vond het daarentegen jamer, dat Supersmart zelf niet aan mij had meegedeeld, dat het product " Plasminogen Activator" dat ik normaal gezien gebruik en dat een hele tijd niet meer beschikbaar was, vanaf een bepaald moment toch terug kon aangekocht worden. Ik had hiervoer met Supersmart eerder gecommuniceerd dus de firma had kunnen weten dat dit voor mij belangrijk was. Een spontane en tijdige update aangaande deze beschikbaarheis vanwege Supesmart zelf zou ik wel hebben kunnen waarderen en werd in feite door mij verwacht.
Ignace De Volder
29 Dagen
Alles ok, alleen de verzending was wat later dan verwacht!!! Ik hou niet van reviews omdat ik koper maar geen verkoper ben. Reviews zijn dikwijls fake. Daarom: wees steeds kritisch of je komt bedrogen uit.
Wouters
32 Dagen
goede servies en producten
Hans
42 Dagen
Ik ben al zeer lang klant en altijd tevreden. Zeer mooie prijs voor goede supplementen.
Gino RJ
43 Dagen
Snelle levering en adequate informatie
HanS.
50 Dagen
Producten zijn van prima kwaliteit. Website is makkelijk om mee te werken. Levering is supersnel.
Yvan Grosjean
51 Dagen
De producten zijn kwaliteitsvol, en de uitleg die erbij gegeven wordt is grondig maar begrijpelijk. De website werkt makkelijk. Bovendien is de levering supersnel.
Yvan Grosjean
52 Dagen
Heel blij met de medicijnen die ik bestel
Nancy Vandoninck
55 Dagen
Snelle levering en goede producten!
Henk Kroonenburg
59 Dagen
Prima product en supersnelle levering.
Yvan Grosjean
62 Dagen
altijd snelle reactie wanneer ik mail.TOP! en snelle levering goede supplementen met geweldige beschrijvingen.
ZOETEWEIJ Lydia